Minimálne náklady, maximálny účinok

Mladý, dynamický tím produkčnej spoločnosti, ktorý sa rýchlo rozrastá, potreboval väčší priestor. Prišiel čas zmeny, a preto sa začal majiteľ obzerať po novej adrese. Oslovila ho bývalá reštaurácia na prízemí bytového domu, ktorá už bola dlhšie zatvorená, no priestorový potenciál si kreatívny majiteľ všimol hneď.

„Chcelo to dobrý nápad a rýchle jednanie!“ spomína majiteľ spoločnosti. Zo starej adresy sa museli presťahovať čo najskôr, naťahovanie času by zvyšovalo náklady. Požiadavky investora kládli dôraz na kreativitu a jedinečnosť interiéru s vtipom a nadhľadom, ale za predpokladu maximálnej funkcie za minimálne náklady.

Začalo sa s vypratávaním a odstraňovaním všetkého nepotrebného, čo bolo súčasťou bývalej reštaurácie. Ostal holý, otvorený priestor, ktorý až teraz skutočne ukázal svoj veľký potenciál. Medzitým architekt pripravil projekt, čo bola otázka naozaj niekoľkých dní, pretože požiadavky boli jasne zadané.
„Priestor mal svoju logiku, ktorú sme iba využili a nebojovali sme proti veterným mlynom zbytočnými komplikovanými návrhmi,“ vysvetľuje Martin Duchoň, autor projektu.
V podstate mali voľnú ruku, pretože sa začínalo s jedným veľkým otvoreným priestorom, avšak ani tu sa nevyhli drobným obmedzeniam. Hlavne to bolo umiestnenie a katastrofálna kvalita stupačiek v bytoch nad týmto priestorom. Neustále pretekali a bojuje sa s tým doteraz, pretože ich výmena by bola investícia pre celý bytový dom, a to nepripadalo do úvahy. Takže ich len opravili, ale vzhľadom na kvalitu, ktorá tam je, bolo nutné vymyslieť, ako jednoduchým spôsobom sprístupniť stupačku v budúcnosti a počítať s faktom, že rozvody inštalácie budú potrebovať prípadné ďalšie opravy.
„Preto sme vymysleli drevený podhľad z tatranských profilov, aby sa jednoduchou demontážou, bez katastrofických scenárov a zbytočných komplikácií dalo dostať k problematickej stupačke. Javí sa to ako najjednoduchšie a najúspornejšie riešenie a zároveň vnáša do jemne industriálneho interiéru trocha ľudského tepla.“

Dispozične bolo nutné vytvoriť päť samostatných nahrávacích štúdií, oficiálnu zasadačku, spoločný priestor s kuchynkou a jedálenským kútom. Bolo nutné ešte okrem hygienického zariadenia počítať aj s technickou miestnosťou a takzvanou „serverovňou“, kde bude uskladnený „mozog“ počítačového vybavenia. Dôležitý bol tiež zadný vchod, „aby som mohol nebadane vypadnúť,“ smeje sa majiteľ. Zasadačka bude slúžiť na firemné porady, ale hlavne na komunikáciu s klientmi. Vo firme je uvoľnená atmosféra, takže vedeli, že porady sa aj tak presunú do spoločného priestoru, kde sú pohodlné kreslá a blízkosť kuchynky.
Jednotlivé štúdiá sú ukryté za čiernou stenou natretou obyčajnou tabuľovou farbou, čím sa  vyriešil problém informačného systému za minimálne náklady. Stena slúži aj na dôležité odkazy.
Dôležitou podmienkou bolo tiež maximálne odhlučnenie ako jednotlivých miestností medzi sebou, tak aj celého priestoru od obytných častí domu. Využili sme na to akustický sadrokartón a v jeho konštrukcii je ešte pridaná zvuková izolácia.
Dve štúdiá nemajú okná a priame vetranie, avšak výmena vzduchu je tu zabezpečená rekuperáciou a núteným vetraním. Plus je k tomu pridaná klimatizácia v každej miestnosti, pretože ich technické a počítačové vybavenie produkuje dosť tepla.

K výslednému dizajnu výrazne prispel aj sám majiteľ spoločnosti, ktorý vlastnoručne vyrobil „hand made“ lampy nad barový pult pri kuchynke.
„Môj zámer bol zohnať originály plechoviek od fazule, ktorých dizajn navrhol Andy Warhol, a tie využiť ako tienidlo, no nezohnal som ich,“ vysvetľuje majiteľ spoločnosti. Museli teda vymyslieť plán „B“, a tak o originálny dizajn svietidiel sa postarali obyčajné zaváraninové poháre.
Samozrejmosťou sú studené žiarovky. Rovnako efektné industriálne lampy nad stolom v zasadačke vznikli pod rukami majiteľa. Jednoduché kovové vedrá boli vyvŕtaním otvorov pre elektrický kábel premenené na dizajnové svietidlá, čo predstavovalo minimálne náklady a maximálny dizajnový počin.
V duchu recyklácie pokračovali aj ďalej, takže sa autor projektu spolu s majiteľom spoločnosti zhodli, že využijú aj staré kreslá po prarodičoch, ktoré mal majiteľ doma. Staré kreslá dostali nové čalúnenie a drevené palety tu získali nové využitie. Majiteľ bol otvorený dobrým kreatívnym nápadom, a tak príručné stolíky v spoločnej hale vznikli z drevených paliet jednoduchým pridaním skla a koliesok. Podobne zmenili funkciu drevených paliet aj v prípade vešiakov, kde stačilo poriadne ich prebrúsiť, ošetriť drevo, pridať zopár háčikov a hotovo.

Ak sa spojí kreativita a invencia architekta s otvorenou mysľou a nadhľadom majiteľa, výsledkom je nekonvenčný interiér plný nápadov, nezaťažený vysokými nákladmi.

Text: Greenstudio
Snímky: Dano Veselský

Kto sme a čo ponúkame

sme profesijne usporiadaný online časopis o stavebných firmách a materiáloch na Slovensku. Jeho cieľom je rýchle vyhľadávanie informácií a dodávateľských firiem pri stavbe rodinného domu.

Stavebníctvo

Zložité hospodárske obdobie, ktoré už 5 rokov trápi slovenské stavebníctvo, naplno odkrylo jeho problémy a nedostatky.

Prínos pre návštevníka stránky

Rýchla orientácia v odbore stavebníctva zrozumiteľnými článkami aj pre neodborníkov. Budú ich pripravovať najväčšie špičky, osobnosti a kvalitní realizátori prác.

Naši partneri

Ing. Pavel Kleskeň
šéfredaktor
0903 721 235
PhDr. Andrej Fabík
zástupca šéfredaktora
0904 978 305
Mirka Kleskeňová
redaktorka
0903 401 077
Štefan Majerník
obchodný zástupca
0903 781 341
Ing. František Orth
obchodný zástupca
0911 721 233
Mgr. Peter Jurovčák
obchodný zástupca
0903 210 551
Martin Strihovský
grafik
0903 046 808

Adresa redakcie: Trenčianska 47, 821 09 Bratislava
www.domabyt.sk